Захист досвіду роботи
вчителя української мови та літератури
Коляди Тетяни Володимирівни
Тема. Метод проектів на уроках
української мови та літератури
Я, Коляда Тетяна Володимирівна, працюю вчителем української мови і літератури вже 19 років. У своїй роботі намагаюся дотримуватися загально прийнятих правил дидактики та методик у поєднанні з сучасними, новітніми технологіями. Головною своєю метою вважаю підготовку випускника - творчої особистості - здатного знаходити ідеї у складних життєвих ситуаціях, здатного до самореалізації і саморозвитку.
Аналіз досвіду роботи в школі свідчить, що рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета. Розвивати його покликані системи інтерактивних та особистісно орієнтованих педагогічних технологій, серед яких метод проектів. Це й наштовхнуло мене на вибір саме такої науково – методичної теми: «Метод проектів на уроках української мови та літератури».
Проектна діяльність – новий, ефективний та цікавий вид навчання, який дає змогу розширити кругозір, поглибити знання з теми, повною мірою виявити свої здібності й таланти.
Оволодіння методом проектів відбувалось поступово. На першому етапі було складено перспективний план самоосвіти щодо опрацювання і поступового впровадження в практику роботи методологічних і практичних аспектів даної теми.
На початковому етапі впровадження проектних технологій у навчально-виховний процес мною було вивчено історію виникнення та основи методу проектів, я ознайомилась з досвідом роботи колег, теоретичними матеріалами вчених та практиків. Результатом роботи може слугувати інформаційний буклет «Що потрібно знати вчителю, який має бажання працювати за проектною технологією».
Насамперед я чітко усвідомила, що проект – це шість «П».
Наступний етап впровадження в практику роботи методу проектів передбачав формування практичних навичок і вмінь учнів необхідних в процесі роботи над проектом.
Настав час практичного застосування набутих знань, навичок, умінь як вчителем так і учнями. З звітний період створено чимало вдалих проектів.
Серед учительських – це:
- Проект «Навчальний кабінет Літератури Рідного Краю»
- Практико орієнтовані проекти:
- Рідне слово. Методичний порадник з розвитку зв’язного мовлення. 7 клас.
- Система уроків української літератури з використанням проектної технології «М.Стельмах «Гуси-лебеді летять». 7 клас.
- Урок української літератури. Літературна вітальня. Сторінками улюбленої літератури.
Адреса: http://teacherjournal.com.ua/
- Урок української літератури. Гумор та повчання у байці Л.Глібова «Щука»
Адреса: http://teacherjournal.com.ua/
- Сценарій літературної композиції з презентацією «Поет і кохання» Презентація «Кобзареві струни».
Адреса: http://zahody-hano.ucoz.ua/
- Уроки ЛРК:
Поспішайте робити добро. В.Гаман «Беріть квіти, мадам» (Урок-зустріч із письменником).
Поетичні акварелі Якова Щоголева (Відкритий урок в межах засідання РМО вчителів української мови та літератури )
- Літературний календар Валківщини.
- Навчально-пізнавальний проект «У вінок слави Кобзареві» (Узагальнений досвід роботи вчителів-словесників Валківського ліцею імені Олександра Масельського).
Серед учнівських варто відзначити наступні проекти:
І. Дослідницькі проекти (проекти учасників наукового товариства «Перші кроки до науки»)
- Магічна обрядовість в циклі новорічних свят на Валківщині (автор – Коляда Катерина; І місце в районному етапі конкурсу наукових робіт МАН);
- Народні прикмети в циклі Великодніх свят на Валківщині (автор – Коляда Катерина; І місце в районному етапі конкурсу наукових робіт МАН);
- Самобутність Музею Матері у селищі Ков`яги на Харківщині (автор – Осман Дарина; І місце в районному етапі, ІІІ місце в обласному етапі конкурсу наукових робіт МАН);
- Літературна Валківщина (автор – Осман Дарина; І місце в районному етапі конкурсу наукових робіт МАН);
- Безсмертна слава «Кобзаря» Т.Г.Шевченка (груповий проект, учнів 8-их класів);
ІІ. Практико орієнтовані проекти:
- Чарівний світ дитинства. А.Дімаров «Блакитна дитина» (українська література, 7 клас, презентації);
- Квітка щастя. Б.Лепкий «Цвіт щастя» (українська література, 7 клас) ;
- Місто Лексикологія (українська мова, 6 клас);
- Альманах. Мозаїка із почуттів і літер (українська література, 5-6 клас);
- Альбом-квітка. Заквітчаймо нашу Україну (українська література, 5 клас);
- Сам собі режисер. Українські історичні пісні й думи (українська література, 8 клас; презентації, відео твір,слайд-твір);
- Поетичні акварелі Якова Щоголева (українська література, 8 клас; медіа-експресія, слайд-твір, відео твір);
- На хвилях долі. Життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка (українська література, 8 клас; презентації);
- Любіть Україну. В.М.Сосюра (українська література, 8 клас; презентації, відео твір,слайд-твір )
ІІІ. Творчі проекти:
- Поезія – це те, чим живе душа (автор – Ткаченко Тетяна, міні-поетичні збірочки-буклети);
- А природі вже пахне весною; Добра книга – гарний друг (автор – творчий учнівський колектив, міні-збірочки буклети );
Запропоновані проекти, що розробляються в середніх класах, відповідають допрофільному навчанню, і саме за програмою допрофільного навчання я працюю у восьмих класах, де поглиблено вивчаємо українську мову та літературу. Участь у розробці названих проектів дозволяє учням обрати профіль навчання в старших класах і спрямовує школярів, до певної міри, на майбутню професію.
Практичне застосування методу проектів на уроках мови та літератури показало, що школярі зацікавилися новою технологією, виявляють при організації та реалізації певних проектів високий творчий потенціал і вміння мислити нестандартно, мають покращення результативності навчання. Про що свідчать наступні показники:
- Рівень навчальних досягнень на кінець навчального року з української мови та літератури
- Результативність участі в роботі МАН
- Результативність участі учнів у різноманітних конкурсах та олімпіадах
Метод проектів у роботі класного керівника
Проектна діяльність у виховному процесі – це практика особистісно орієнтованого виховання і навчання у процесі конкретної праці учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Для педагога – це прагнення знайти розумний баланс між знаннями, якими володіє дитина, й тими потребами, що виникають у процесі роботи. Проектна діяльність у виховному процесі орієнтована, перш за все, на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують протягом визначеного відрізка часу.
За три роки роботи з сьогоднішнім 8-В класом створено немало вдалих проектів:
- Хто Я? (6 клас)
- Ялинка привітань (6 клас)
- Районний конкурс «Щедрик» (6 клас, Абсолютний переможець конкурсу)
- Родинне свято. Квіти для мами (6 клас)
- Кришталевий черевичок. Ми діти твої, Україно! (6 клас)
- 7-В унікальний, тому що… (7 клас)
- Родинне свято. Рід. Родина. Україна.(7 клас, відкрите свято для учасників засідання РМО класних керівників)
- Флеш-моб до Дня народження Ліни Василівни Костенко (7 клас)
- Кришталевий черевичок. Україно моя молода! (7 клас)
- Нумо, хлопці! (груповий проект, 8 клас)
- Акція «Посади калину в Дідовій долині»
(8 клас)
Висновок
Чи можна поставити під сумнів користь проектної технології, якщо в ході її застосування учень вчиться самостійно здобувати знання і використовувати їх для вирішення нових пізнавальних і практичних завдань?
Який би різновид проектної технології не застосував , в її спроможності одержати успішний педагогічний результат, тому я активно голосую за метод проектів у загальноосвітній школі.
Що стосується життєвої позиції, то інформація міститься в інформаційному буклеті «Віддай людині крихітку себе, за це душа наповнюється світлом».
Джерело: http://Захист досвіду роботи |